Penjenamaan semula
Mencari kelainan kita perlu berubah dan perubahan itu pastinya memberi impak positif kepada orang di sekeliling kita. Dalam situasi ekonomi semasa negara yang dipengaruhi iklim ekonomi sedunia yang tidak memberangsangkan apa pilihan yang kita ada, sama ada terus kekal berada di dalam senarionya atau pun mencari alternatif lain untuk bergerak ke depan.
Jika tidak, apa yang diusahakan selama ini akan berakhir begitu sahaja. Apakah wajar untuk dibiarkan sahaja jenama yang dibina itu terus tenggelam atau bangkit menongkah arus memperkenal semula dan mengukuh keberadaan produk yang diusahakan itu masih relevan di pasaran. Walhal bukan mudah untuk dibangunkan. Bermula dari titik kosong yang tiada apa-apa sehingga menjadi siapa kita pada hari ini.
Imej jenama mesti disampaikan secara konsisten dan disokong nilai dan budaya sesebuah organisasi.
Proses perancangan strategik yang berstruktur baik diperlukan dalam strategi penjenamaan dan membangunkan program pemasaran jualan dan promosi integratif yang mesti sejajar dengan strategi perniagaan keseluruhan untuk mencipta nilai sesuatu jenama itu.
Terdapat enam alasan mengenai penjenamaan:
1. Penjenamaan tingkatkan pengiktirafan
Salah satu komponen utama dalam penjenamaan ialah logo anda. Logo adalah 'wajah' sebuah syarikat, reka bentuk logo adalah penting kerana grafik tersebut akan diletakkan pada setiap surat-menyurat dan pengiklanan. Reka bentuk logo profesional cukup mudah untuk dilupakan, tetapi cukup kuat untuk memberikan kesan yang diingini terhadap syarikat anda.
2. Penjenamaan mewujudkan kepercayaan
Penampilan profesional membina kredibiliti dan kepercayaan. Pembeli akan lebih cenderung untuk membeli dari perniagaan yang kelihatan kukuh.
3. Penjenamaan menyokong pengiklanan
Pengiklanan adalah satu lagi komponen dalam penjenamaan anda. Kedua-dua medium yang dipilih dan demografi yang disasarkan untuk pengiklanan akan membina jenama anda. Jika fokus pengiklanan adalah terlalu sempit, syarikat akan kehilangan kemampuan mereka untuk berkembang ke pasaran baru. Jika tumpuan pengkilanan terlalu luas pula, syarikat itu akan gagal untuk mewujudkan gambaran yang jelas pada fikiran para pelanggan.
4. Penjenamaan membina nilai kewangan
Syarikat-syarikat yang berdagang di bursa saham adalah bernilai lebih tinggi dari nilai aset sebenar syarikat itu. Nilai ini adalah disebabkan oleh penjenamaan syarikat yang baik. Penjenamaan yang baik biasanya menjamin perniagaan pada masa hadapan. Sama ada syarikat ingin meminjam dana untuk mengembangkan perniagaan atau melancarkan IPO, ini akan lebih memudahkan syarikat. Semakin banyak usaha syarikat untuk membina nilai penjenamaanya, semakin baik pulangan kewangan dari usahanya kelak.
5. Penjenamaan memberi inspirasi kepada pekerja
Kebanyakan pekerja memerlukan lebih daripada sekadar kerja – mereka memerlukan arah tuju dalam sesuatu kerja itu. Apabila pekerja memahami misi sesebuah syarikat itu mereka akan lebih cenderung untuk bekerja bagi mencapai matlamat yang telah anda tetapkan.
6. Penjenamaan menjana pelanggan
Penjenamaan membolehkan syarikat anda dijadikan rujukan dalam perniagaan. Salah satu sumber pengiklanan yang paling menguntungkan adalah sebaran dari mulut ke mulut dan hanya boleh dicapai sekiranya syarikat anda telah menyampaikan pengalaman yang terbaik kepada pelanggan anda. Syarikat-syarikat yang menguntungkan, tidak kira kecil atau besar, mempunyai satu perkara yang sama iaitu dengan membina penjenamaan yang kukuh.
> Jenama
Sebahagian daripada identiti jenama tersebut
> Tanda Jenama
Boleh dikenal pasti melalui simbol, reka bentuk, warna, gaya huruf, watak dan isyarat
> Tanda D agangan
Memberi hak eksklusif kepada penjual untuk menggunakan tanda dagangan
> Hak Cipta
Hak eksklusif untuk menghasilkan dan menjual jenama sebagai literasi / artistik
> Paten
Perlindungan undang-undang terhadap ciri produk atau proses pembuatan
Comments